بوی سیب

بایگانی

بوی سیب (14) حسین (علیه السلام)؛ عقل سرخ

چهارشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۱ ق.ظ

 «پنجره‌های تشنه»، حاصل روایتگری «مهدی قزلی» است از همین اتفاقی که شاید هر صد سال یک بار رخ می‌دهد. کتابی با «ادبیات ساده و بی‌غل و غش»، درست مانند تمام شخصیت‌هایی که در صفحه صفحه‌ی کتاب می‌آیند و خود را به «ضریح حسین علیه‌السلام»می‌رسانند و تبرک می‌جویند و می‌روند.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

براساس طرح ترویجی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فسا،هرشب به معرفی یک کتاب مهم میپردازیم.

 

کتاب «حسین (علیه السلام)؛ عقل سرخ»متن پیاده شده سه جلسه گفتگو حسن رحیم پور ازغدی، در خصوص نهضت سیدالشهداء و آرمان شهدای عاشوراست که در سه روز متوالی 9 و 10 و 11 محرم سال 1380 صورت گرفته است.
در گفتگوی اول به بررسی اجمالی علل و ریشه های عاشورا پرادخته و به تغییر ماهیت حکومت نبوی به سلطنت اموی پس از 50 سال اشاره نموده و ریشه های تاریخی آن را تحلیل نموده و عبرتهای امروز آن را یادآوری نموده است.
در گفتگوی دوم به تحلیل تاریخی دوران معاویه و روشهای مورد استفاده وی در مقابل امام اشاره نموده ، و به بررسی عکس العملهای حضرت سیدالشهداء در قبال وی پرداخته و به خطبه حضرت در منی اشاره می نماید که در آن خطبه از سران اصحاب، دعوت به قیام به عدل در مقابل معاویه می نماید.
در گفتگوی سوم نیز به بررسی ادامه خطبه حضرت سیدالشهداء در منی می پردازد و در ادامه ، به تیپ شناسی شخصیت های درگیر در این حادثه و به طور اختصاصی به تیپ شناسی مردم کوفه پرداخته است.

قلم و جنس سخنان حسن رحیم‌پور در این مجموعه به گونه‌ای است که صفحه صفحه‌ی کتاب ذهن را به سفری در اعماق تاریخ می‌برد و مخاطب گاه خود را در کنار امیرالمومنین (ع) حس می‌کند و گاه به کربلا می‌رود و معراج سرخ را به تماشا می‌نشیند و گاه غریبانه در شام و در محیط نفاق و دستگاه امنیتی ظلم پرسه می‌زند

.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی